Inloggen Info Registreren!

Auteur Topic:  27-01-2013 - T&T: Modellenfotografie  (gelezen 25369 keer)

Ytos

Re: 27-01-2013 - T&T: Modellenfotografie
« Reactie #60 Gepost op: 04-02-2013 22:32:33 »
Ik heb er eigenlijk niet meer aan gedacht om hier naar eventuele reacties te kijken. Vandaag kreeg ik echter enkele resultaten uit de enquête terug en op basis daarvan heb ik het volgende geschreven op m'n FB-pagina:

Vandaag de eerste enquêteresultaten binnengekregen van de Modelzone Tips & Tricks Modellenfotografie van 27 januari j.l. Ik ben niet echt tevreden met de cijfers, al kun je nog niet heel veel zeggen als slechts 5 van de 30 aanwezigen de enquête hebben ingevuld. Ik hoop dat er nog wat resultaten bijkomen de komende dagen.

De commentaren zijn duidelijk, eerlijk en sluiten grotendeels aan bij m'n eigen gevoel: teveel van de aanwezigen hadden al teveel ervaring met Studiofotografie. In een basiscursus, waar toch om gevraagd werd door de organisatie, is de behandelde stof dan al bij teveel aanwezigen bekend en daar hebben ze uiteindelijk weinig aan. Het is zeer waarschijnlijk dat dat ook heeft bijgedragen aan de wat lager dan verwachte resultaten.

Om concreet te zijn: het gemiddeld cijfer voor "Kennis van de docenten" en "Uitleg van de docent" is een 6,5 gemeten uit 5 ingevulde enquêtes. Laagste cijfer is een 4; hoogste een 9. Als aanvulling op bovenstaande zou ik nog mee kunnen nemen dat wellicht de wat kritischer bezoeker c.q. vooral degene die al over aardig wat kennis beschikten de enquête hebben ingevuld. Als ik namelijk de commentaren hier lees, was men toch wel tevreden. Idem voor de eerste FB-berichten die ik kreeg. Vraag is of ik me nu teveel richt op de in de enquête genoemde negatieve commentaren?

Als docent heb ik overigens geleerd om vooral te reflecteren. Achteraf gezien - dat schrijf ik ook al deels in mijn FB-commentaar - waren er denk ik teveel mensen de al over veel ervaring met de technische kant van studiofotografie beschikten. Voor die groep was mijn verhaal te eenvoudig. Ik had ook niet verwacht dat er zoveel mensen met een eigen studio zouden zijn. Een leermomentje voor mij én voor de organisatie: duidelijk aangeven wat de doelgroep is.

Blijft over dat ik het weer heel leuk vond om te doen. Een volgende keer, mocht die er komen, wil ik absoluut een mogelijkheid om m'n beelden direct op een groot scherm te kunnen laten zien. Normaalgesproken gaan cursisten zelf aan de slag, kan men z'n eigen resultaten direct zien en kunnen we daarop inspelen. Mede daarom heb ik nooit geïnvesteerd in mogelijkheden om foto's direct op een scherm te laten zien. Niet geïnvesteerd in apparatuur, maar ook niet in kennis. Als iemand me kan vertellen hoe ik dat eenvoudig kan doen, houd ik me aanbevolen.

Tot zover mijn uitgebreide commentaar.

jan kruize

« Reactie #61 Gepost op: 04-02-2013 22:42:26 »
Hoi Ytos.
Op de resultaten van je enquete ga ik niet in, ik was er immers niet bij.
Als je al tethered shoot op een laptop dan zou een inverstering in een beamer een goede kunnen zijn.
De uitgang van de laptop zou op de beamer gezet kunnen worden en de mensen zien gelijk wat je shoot.

Ron Becht

« Reactie #62 Gepost op: 04-02-2013 22:42:37 »
Dan heb ik bij voorbaat de uitnodiging gemist, zat deze in het pdf bestand of waar zou ik dat hebben moeten ontvangen.
Want ik zou daar zeker op gereageerd hebben want ik begrijp dat je anders nooit weet hoe je het eventueel een 2e keer zou moeten doen. ;)

Marco

• Marco
  • Model
  • Lelystad
  • Nederland
« Reactie #63 Gepost op: 05-02-2013 01:10:47 »
Dan heb ik bij voorbaat de uitnodiging gemist, zat deze in het pdf bestand of waar zou ik dat hebben moeten ontvangen.
Want ik zou daar zeker op gereageerd hebben want ik begrijp dat je anders nooit weet hoe je het eventueel een 2e keer zou moeten doen. ;)

Dan moet je je email even nalopen. verzonden op 29-01-2013 om 0:21

Marco

• Marco
  • Model
  • Lelystad
  • Nederland
« Reactie #64 Gepost op: 05-02-2013 01:16:33 »
Een leermomentje voor mij én voor de organisatie: duidelijk aangeven wat de doelgroep is.

Staat inderdaad al op de lijst.

Je dient het ook te relativeren, want feedback wordt altijd gegeven door mensen die niet met alles tevreden zijn geweest.
Mensen die het wel goed vonden, zullen ondanks dat je aangeeft dat positieve feedback ook gewaardeerd wordt het meestal niet invullen. Het geeft dus nooit een reëel beeld.

We moeten het maar eens over een paar maanden in de herkansing doen

Ron Becht

« Reactie #65 Gepost op: 05-02-2013 07:28:33 »
Dan moet je je email even nalopen. verzonden op 29-01-2013 om 0:21

gevonden

Peter

• Peter
  • Photographer
  • Hank
  • Nederland
  • *
« Reactie #66 Gepost op: 05-02-2013 08:07:24 »

De commentaren zijn duidelijk, eerlijk en sluiten grotendeels aan bij m'n eigen gevoel: teveel van de aanwezigen hadden al teveel ervaring met Studiofotografie. In een basiscursus, waar toch om gevraagd werd door de organisatie, is de behandelde stof dan al bij teveel aanwezigen bekend en daar hebben ze uiteindelijk weinig aan. Het is zeer waarschijnlijk dat dat ook heeft bijgedragen aan de wat lager dan verwachte resultaten.[/i]

Vraag is of ik me nu teveel richt op de in de enquête genoemde negatieve commentaren?

Als docent heb ik overigens geleerd om vooral te reflecteren. Achteraf gezien - dat schrijf ik ook al deels in mijn FB-commentaar - waren er denk ik teveel mensen de al over veel ervaring met de technische kant van studiofotografie beschikten. Voor die groep was mijn verhaal te eenvoudig. Ik had ook niet verwacht dat er zoveel mensen met een eigen studio zouden zijn. Een leermomentje voor mij én voor de organisatie: duidelijk aangeven wat de doelgroep is.

@Ytos.
Ik was er ook niet bij, maar ik had wel het gevoel dat de doelgroep redelijk goed omschreven was. Door deze omschrijving had ik nl zelf besloten niet in te schrijven. Niet omdat ik alles al weet hoor, integendeel   :D , maar ik had wel begrepen dat het om de basistechnieken ging. Mensen die al meerdere jaren studiofotografie behoefenen, krijgen dan al gauw bekende kost voorgeschoteld. Dus ik dacht sla deze maar over. Misschien omdat het de eerste T@T was en dat de mensen (weer) zin in zoiets hadden? Dus het ligt wat dat betreft ook een beetje bij de ingeschrevenen (los van wat je allemaal verteld zal hebbven  ;) )
Vind het in ieder geval netjes en goed dat je hier feedback plaatst en je herbij ook kwetsbaar opstelt.
Groet,
Peter

EBatdSLR

• EBatdSLR
  • Photographer
  • Zaanstad
  • Nederland
  • *
« Reactie #67 Gepost op: 05-02-2013 17:58:31 »
Ik kan me voorstellen dat er voor fotografen met jarenlange ervaring in een eigen studio weinig nieuws onder de zon was maar voor mij was de middag, als beginnend modelfotograaf, wel degelijk leerzaam. Dit geldt zowel voor de bijdrage van Yljas, Ton en Loes.

Wat mij betreft twee suggesties voor een volgende T&T:
- de foto's direct tonen op groot scherm (is natuurlijk een open deur, maar toch) en
- de PDF van Ton voor zijn presentatie als 'hand-out' uitdelen.

Daarnaast misschien de doelgroep de volgende keer beter omschrijven al had ik er nu uit opgemaakt dat ik (beginner op dit vlak) de doelgroep was.

Keep up the good work!

Groeten,

Elroy

Ytos

« Reactie #68 Gepost op: 11-02-2013 23:15:17 »
...Je dient het ook te relativeren, want feedback wordt altijd gegeven door mensen die niet met alles tevreden zijn geweest.
Mensen die het wel goed vonden, zullen ondanks dat je aangeeft dat positieve feedback ook gewaardeerd wordt het meestal niet invullen. Het geeft dus nooit een reëel beeld.

We moeten het maar eens over een paar maanden in de herkansing doen

Thnx Marco voor je reactie. Er zijn inmiddels nog twee extra enquêtes ingevuld en die waren toch wel erg goed. Trekt het gemiddelde omhoog. Maakt me toch wat blijer. Met de commentaren en de koppen nog eens bij elkaar, zouden we over een paar maanden inderdaad nog eens zoiets op een betere manier moeten kunnen neerzetten. Indien er behoefte aan is. Een shootdag waarbij ik ondersteunend kan zijn - voor zover gewenst? - zie ik overigens ook wel zitten. We moeten tzt. maar even kijken.

@All: bedankt voor de comments.

Home | Zoeken | Castings | Forums | Krabbels | Info | Adverteren | Lid worden

© 1998 - 2012 www.modelzone.nl. Alle rechten voorbehouden

Terms | Privacy | Wachtwoord vergeten?